COVID-19 försiktighetsåtgärder vid Åderbråcksklinikerna - Läs mer

Åderbråcksklinikerna är mycket medvetna om den aktuella situationen och ser till att följa myndigheternas rekommendationer.

Åderbråcksklinikerna följer Socialstyrelsens föreskrifter om vårdhygien, och vårt hygiennivå är extremt hög, eftersom vi har vidtagit ett antal försiktighetsåtgärder för att säkerställa både våra anställda men också dig som patient

Vi har vidtagit följande försiktighetsåtgärder för att säkerställa din säkerhet och hälsa:

  • - Avspritning av händerna vid ingångar och väntområde.
  • - Minskat antalet patienter i våra väntrum.
  • - Ökad avstånd emellan stolarna i väntområdet, så du sitter i behörig avstånd till andra patienter.
  • - Grundlig och kontinuerlig rengöring av handtag och ytor i mottagning- och väntrum.
  • - Avspritning av dörrhandtag och alla ytor mellan varje patient.

Vi tar alltid väl hand om våra patienter, men just nu tar vi bara extra hand om dig!

Emellertid måste alla patienter och personal som har varit i riskområden för Covid-19 (Corona-virus) stanna hemma de första 14 dagarna efter deras återkomst - och först då kan de komma till Åderbråcksklinikerna förutsatt att det inte förekommit någon feber och andningsbesvär (hosta, ont i halsen eller andnöd).

Om feber och andningssymtom utvecklas måste du kontakta din egen läkare per telefon och bara komma till oss när infektion med Covid-19 botats.

Om du har varit i högriskområde eller har symptomer kan du ringa oss och omboka din tid.

Uppdaterad: 2020 03.17
Stänga
Nordens ledande
Bästa behandlingsmetoderna
Över 25 000 behandlingar
Artikel

Gör tåhävningar varje dag för att minska besvär med värk i benen

2018. december. 9

Många människor har besvär med värk i benen och en känsla av att de är uppsvullna. Det kan vara kopplat till synliga eller mindre synliga åderbråck. Genom att öka blodcirkulationen och låta musklerna i vaderna få jobba kan du minska besväret.  

Åderbråck är något som drabbar många människor, speciellt äldre då klaffarna i venerna som transporterar upp det syrefattiga blodet tillbaka upp i hjärtat, kan tappa kraft med tiden – som många andra kroppsfunktioner också gör på grund av åldern. Därför är det extra viktigt att tänka på och se över sin livsstil. Små saker i vardagen kan nämligen göra stor skillnad om man vill undvika värk i benen.

minska besvär med värk i benen

Värk i benen – det här kan du göra för att lindra värk i benen

Åderbråck är inte farligt, däremot kan det orsaka värk i benen. Detta kan man dock bli hjälp med genom att själv göra enkla övningar, som tåhävning. Det går till så att man står upp, rak i ryggen, och så lyfter man på hälen så tårna får jobba upp hela kroppen. Du kommer här att känna att det är vaderna som aktiveras. Tåhävningar är en vad övning alltså, och muskulaturen hjälper blodet att åka upp i venerna och fungerar alltså som ett stöd till klaffarna. Musklerna hjälper liksom klaffarna på traven. Den här övningen kan med fördel göras lite svårare genom att man gör den på en trappa – för då kommer man ännu djupare och vaderna får jobba ännu lite mer. Vill man vara riktigt avancerad kan man addera en tyngd på benen – detta ser man ofta att personer gör på gymmet. Men detta är alltså inte alls nödvändigt. Det viktiga är att göra övningen och göra den regelbundet. Att rekommendera för att inte glömma bort övningen är att göra den varje gång man borstar tänderna, eller varje gång man har igång micron eller varje gång reklampausen på tv kommer igång. Några minuter om dagen räcker.

Motion ökar blodcirkulationen och hjälper därför vid värk i benen om man har åderbråck
Att motionera är också något som är bra för att lindra eller motverka värk i benen samt åderbråck. Det behöver inte vara tuffa motionsformer utan det räcker alldeles utmärkt med promenader – man vill få igång blodcirkulationen bara. Köp en stegräknare eller ladda ner en stegräknare i mobilen för att göra det lite roligt för en själv. Då kan man nämligen tävla mot sig själv i hur många steg man får ihop. Gärna ska man få ihop 10 000 om dagen vilket man får om man går två, tre promenader om dagen. Men har man inte hälsan till detta ska man givetvis vara alldeles nöjd med betydligt färre steg också. Det viktigaste är att man rör sig!

Sitt inte stilla – värk i benen lindras med lite rörelse

Många sitter för mycket. Man sitter framför datorn, i bilen, framför tv:n, vid middagsbordet. Det är inte bra att sitta för mycket då blodcirkulationen försämras. Men det är heller inte bra att stå upp för långa perioder för då måste venerna jobba hårt för att få upp blodet.
Det som kan vara bra är att då och då lägga benen i högläge. Så får blodet lättare att komma tillbaka till hjärtat och man undviker därmed det ökade trycket som kan orsaka åderbråck.

Om du har smärta och oro i benen kan det också vara en bra idé att använda en stödstrumpa som bara ökar blodflödet. Generellt sett handlar det om att hålla en hälsosam och aktiv livsstil för att upprätthålla en god blodcirkulation.



Martin Lawaetz Martin Lawaetz är en av Nordens ledande specialister inom moderna åderbråcksbehandlingar. Martin Lawaetz är kirurg och underläkare på kärlkirurgisk avdelning vid Rigshospitalet i Köpenhamn. Han har under de senaste sju åren deltagit i en del av den främsta forskning inom modern åderbråcksbehandling, som har publicerats i ledande internationella tidskrifter.