COVID-19 försiktighetsåtgärder vid Åderbråcksklinikerna - Läs mer

Åderbråcksklinikerna är mycket medvetna om den aktuella situationen och ser till att följa myndigheternas rekommendationer.

Åderbråcksklinikerna följer Socialstyrelsens föreskrifter om vårdhygien, och vårt hygiennivå är extremt hög, eftersom vi har vidtagit ett antal försiktighetsåtgärder för att säkerställa både våra anställda men också dig som patient

Vi har vidtagit följande försiktighetsåtgärder för att säkerställa din säkerhet och hälsa:

  • - Avspritning av händerna vid ingångar och väntområde.
  • - Minskat antalet patienter i våra väntrum.
  • - Ökad avstånd emellan stolarna i väntområdet, så du sitter i behörig avstånd till andra patienter.
  • - Grundlig och kontinuerlig rengöring av handtag och ytor i mottagning- och väntrum.
  • - Avspritning av dörrhandtag och alla ytor mellan varje patient.

Vi tar alltid väl hand om våra patienter, men just nu tar vi bara extra hand om dig!

Emellertid måste alla patienter och personal som har varit i riskområden för Covid-19 (Corona-virus) stanna hemma de första 14 dagarna efter deras återkomst - och först då kan de komma till Åderbråcksklinikerna förutsatt att det inte förekommit någon feber och andningsbesvär (hosta, ont i halsen eller andnöd).

Om feber och andningssymtom utvecklas måste du kontakta din egen läkare per telefon och bara komma till oss när infektion med Covid-19 botats.

Om du har varit i högriskområde eller har symptomer kan du ringa oss och omboka din tid.

Uppdaterad: 2020 03.17
Stänga
Nordens ledande
Bästa behandlingsmetoderna
Över 25 000 behandlingar
Artikel

Motion kan lindra värk i benen

december 9, 2018

Det är inte ovanligt att ha en värkande känsla i benen, som att de är svullna och trötta. Det kan öka risken att få åderbråck. Och har man redan fått åderbråck är detta även en symptom. Så, vad kan man få göra för att minska värk i benen. Man kan motionera och massera. Det ökar nämligen blodcirkulationen och bidrar till att underlätta jobbet som venerna har att transportera ditt syrefattiga blod tillbaka upp till hjärtat.

Vad är åderbråck? Det är utvidgade vener som har blivit så på grund av att de har utsatts för ett ökat tryck vilket gör det svårare för dem att transportera upp det syrefattiga blodet tillbaka upp till hjärtat. När trycket på venerna är stort och venklaffarna är defekta så att blodcirkulationen är dålig kan åderbråck uppstå. De blir därför tjockare och får ett mönster som liknar spindelnät. Det går att förebygga uppkomsten av åderbråck med motion och massage, detta för att blodcirkulationen ökar då. Har man redan drabbats av åderbråck kan motion och massage också vara mycket bra då det lindrar besvär och bidrar till att tillståndet inte förvärras för mycket. Åderbråck har nämligen en tendens att göra det, förvärras med åren. Så därför kan det vara bra att på flera sätt se över sin livsstil för att undvika detta. Eller i alla fall minska risken för det. Motion och benmassage är två tillvägagångssätt.

Öka cirkulationen i benen – värk i benen lindras med motion

Det är bra att motionera, det är knappast en nyhet för varken dig eller andra. Men vetskapen om att det även minskar risken att få åderbråck alternativ minskar risken för att tillståndet förvärras, kan kanske bidra till att motivera lite extra till motion. Motion är ju normalt inget man tycker är så himla roligt. Men den goda nyheten är att det inte krävs massor med motion för att uppnå den önskade effekten – det räcker med raska promenader. Du behöver alltså inte flåsa i gymmet eller skutta runt i gympasalen om du inte vill det, sett ur ett åderbråcks-perspektiv alltså. Varför inte gå av några hållplatser tidigare, ta cykeln till jobbet, skaffa ett motionsband till hemmet? Det finns många enkla sätt att få in den där nödvändiga vardagsmotionen som inte bara är bra för utseendet på dina ben, utan också för din allmänna hälsa.

Motion kan lindra värk i benen

Visste du att… Övervikt är inte bra för den som vill undvika åderbråck. Det skapar en ökad belastning på venerna. Därför är motion bra tillsammans med en hälsosam kost i lagom mängd.

Tips!
Ladda ner en stegräknare till din smartphone eller köp en stegräknare i träningsbutiken, på så sätt får du en översikt över hur mycket du rör dig. Man ska ligga på runt 10 000 steg om dagen.

Tips!
Sitt inte still för mycket, stå inte still för mycket – rör dig.
Det är många som sitter framför datorn för länge, detta är inte bra för blodcirkulationen. Se till att resa dig upp ofta för att få igång blodcirkulationen.

Tips!
Massera benen! Det ökar också blodcirkulationen. Du kan göra det enkelt själv, titta på youtube för instruktionsvideor – där finns det många bra filmklipp som visar hur du kan minska värk i benen.



Martin Lawaetz Martin Lawaetz är en av Nordens ledande specialister inom moderna åderbråcksbehandlingar. Martin Lawaetz är kirurg och underläkare på kärlkirurgisk avdelning vid Rigshospitalet i Köpenhamn. Han har under de senaste sju åren deltagit i en del av den främsta forskning inom modern åderbråcksbehandling, som har publicerats i ledande internationella tidskrifter.