Nordens ledande
Bästa behandlingsmetoderna
Över 25 000 behandlingar
Ådernät
Orsaker till och behandling för ådernät

Ådernät är små skadade vener som kan uppträda på ytan av huden på benen eller i ansiktet. Ådernät är vanligtvis inte smärtsamma eller farliga men många personer vill ändå avlägsna dem av kosmetiska skäl.  Ådernät kan vara blå, lila eller röda och de kan synas som tunna linjer, nät eller grenar.

Orsaker till ådernät

Ådernät kan uppkomma när klaffarna i venerna slutar fungera som de ska. När klaffarna fungerar dåligt samlas syrefattigt blod i venerna och allteftersom blodpoolen blir större så blir venerna alltmer synliga på ytan av huden.

Ådernät i ansiktet kan bero på att små blodkärl brustit. Tryck på venerna eller skador från intensivt solande kan vara orsaken.

Ådernät jämfört med åderbråck

Åderbråck och ådernät i benen uppstår på grund av försämrat blodflöde i venerna.

Skillnaden mellan ådernät och åderbråck är symptomen:

• Ådernät är små och kan orsaka visst obehag men oftast gör de inte det
  • Ådernät är ofarliga medan åderbråck kan var farligt och orsakar nästan alltid obehag och ofta smärta
  • Åderbråck är ofta mycket synligare än ådernät, detta är särskilt tydligt när ådernät uppträder på underbenen

Riskfaktorer för ådernät

Det finns ett antal faktorer som ökar risken för ådernät:

• Det finns en stark arvsfaktor i samband med ådernät. Uppåt 90 procent av personer som har ådernät har äldre släktingar som har ådernät.
  • Ådernät är vanligare hos kvinnor än hos män vilket främst är kopplat till graviditet. Att ådernät är vanligt i samband med graviditet beror på den ökade kroppsvikten som ökar trycket i venerna i benen. Ådernät som uppkommit i samband med graviditet försvinner ofta av sig själv efter avslutad graviditet.
  • Allteftersom klaffarna i venerna slits med åren och blodcirkulationen minskar ökar risken för ådernät hos äldre personer.
  • Övervikt kan leda till ådernät på grund av det ökade trycket på venerna som kommer med ökad kroppsvikt.
  • Vissa preventivmedel och hormonbehandlingar vid klimakteriet kan öka risken för ådernät eftersom östrogen kan försvaga klaffarna i venerna.
  • Stillasittande är en riskfaktor för ådernät. Venerna i benen måste jobba hårdare för att pumpa upp blodet till hjärtat när en person sitter eller står stilla under flera timmar i sträck.
  • En person som haft blodpropp eller skadat klaffarna i venerna löper förhöjd risk för ådernät.
  • Tryck i ansiktet i samband med hosta, nysningar, kräkningar eller krystande kan orsaka ådernät.
  • Ultraviolett strålning från solen kan skada huden och orsaka ådernät, särskilt i ansiktet.

Behandling av ådernät

Även om ådernät är ofarliga och inte orsakar obehag eller smärta kan personer vilja behandla dem av kosmetiska skäl.

Flera olika behandlingsmetoder finns för ådernät:

• Stödstrumpor ökar blodcirkulationen i benen genom att de ökar trycket mot venerna i underbenen vilket motverkar ådernät. Stödstrumpor kan också lindra svullna ben och minska risken för blodproppar i benen.
  • Skleroterapi – skumbehandling – och förslutning av ådernät är ett sätt att behandla ådernät. Skleroterapi eller förslutning av venerna innebär att skum eller lim injiceras i venerna vilket gör att blodet i dem koagulerar vilket medför att de skadade blodkärlen förtvinar och försvinner. Flera behandlingar kan behövas. Ingreppet tar någon timme att utföra och patienten kan åka hem direkt efteråt.
  • Laserbehandling är en effektiv behandling av ådernät. Laserbehandling medför att de skadade venerna skrumpnar och försvinner. Ingreppet är väldigt säkert och ingreppet i kroppen är minimalt.
  • Kirurgi används nästan aldrig för att behandla ådernät eftersom ingreppet är större än de andra metoderna och de metoderna har ofta ett bättre resultat vid behandling av ådernät.

Förebygga ådernät

Det finns en mängd saker som en person själv kan göra för att förebygga uppkomsten av ådernät. Vissa av dessa innebär en förändrad livsstil.

• Ultraviolett strålning från solen kan orsaka ådernät, särskilt i ansiktet. Därför kan skydd mot solens strålning förebygga uppkomsten av ådernät.
  • Övervikt ökar trycket i venerna i benen. Därför kan en viktminskning som ökar blodcirkulationen reducera risken för ådernät.
  • Stödstrumpor trycker mot venerna vilket ökar blodcirkulationen vilket i sin tur förebygger ådernät.
  • Undvik stillasittande för att förebygga ådernät. Res dig upp och rör på dig varje halvtimme för att öka blodcirkulationen och förebygga ådernät. Rent allmänt är motion viktigt för att förebygga ådernät. Motion ökar blodcirkulationen vilket förebygger uppkomsten av ådernät.
  • Tajta kläder runt midjan och höfterna minskar blodflödet till benen vilket ökar risken för ådernät. Undvik därför tajta kläder för att minska risken för ådernät.
  • Överdriven hetta kan göra att venerna sväller. Undvik därför ångbad och bastubadande för att förebygga ådernät.
  • Alkoholintag kan göra att venerna i ansiktet brister. Undvik därför alkohol för att förebygga uppkomsten av ådernät.
  • Att hålla benen i högläge gör det lättare för blodet att strömma tillbaka till hjärtat vilket minskar uppkomsten av pooler av blod i venerna vilket förebygger ådernät.

Om du oroar dig för dina ådernät och vill ha rådgivning om hur du kan lindra eller förebygga dem kan du besöka en läkare för att diskutera din situation.

Före
Efter