COVID-19 försiktighetsåtgärder vid Åderbråcksklinikerna - Läs mer

Åderbråcksklinikerna är mycket medvetna om den aktuella situationen och ser till att följa myndigheternas rekommendationer.

Åderbråcksklinikerna följer Socialstyrelsens föreskrifter om vårdhygien, och vårt hygiennivå är extremt hög, eftersom vi har vidtagit ett antal försiktighetsåtgärder för att säkerställa både våra anställda men också dig som patient

Vi har vidtagit följande försiktighetsåtgärder för att säkerställa din säkerhet och hälsa:

  • - Avspritning av händerna vid ingångar och väntområde.
  • - Minskat antalet patienter i våra väntrum.
  • - Ökad avstånd emellan stolarna i väntområdet, så du sitter i behörig avstånd till andra patienter.
  • - Grundlig och kontinuerlig rengöring av handtag och ytor i mottagning- och väntrum.
  • - Avspritning av dörrhandtag och alla ytor mellan varje patient.

Vi tar alltid väl hand om våra patienter, men just nu tar vi bara extra hand om dig!

Emellertid måste alla patienter och personal som har varit i riskområden för Covid-19 (Corona-virus) stanna hemma de första 14 dagarna efter deras återkomst - och först då kan de komma till Åderbråcksklinikerna förutsatt att det inte förekommit någon feber och andningsbesvär (hosta, ont i halsen eller andnöd).

Om feber och andningssymtom utvecklas måste du kontakta din egen läkare per telefon och bara komma till oss när infektion med Covid-19 botats.

Om du har varit i högriskområde eller har symptomer kan du ringa oss och omboka din tid.

Uppdaterad: 2020 03.17
Stänga
Nordens ledande
Bästa behandlingsmetoderna
Över 25 000 behandlingar
Artikel

Tänk på hur du rör dig om du vill undvika värk i benen – Hur ser det till exempel ut med motionen?

2018. december. 9

Stillasittandet är vår tids folksjukdom brukar det heta, och det stämmer rätt väl in på läget. Dagens människor sitter alldeles för mycket. Att sitta för mycket kan skapa värk benen, svullnad i benen och åderbråck. Här kommer några konkreta tips på hur du kan göra för att motverka detta – motion är en av nycklarna.

Blodet transporteras ända från tårna upp till hjärtat. Det är det syrefattiga blodet som ska upp till hjärtat igen. Men det här är inte en helt enkel resa då kroppen, precis som alla annat här på jorden, har tyngdlagen att förhålla sig till. Att få blodet upp från tårna kan därför kräva mycket ansträngning, så mycket ansträngning att klaffarna som gör jobbet i venerna inte klarar av det – då kan åderbråck uppstå, när dessa venklaffarna är slitna eller defekta. Många människor har åderbråck på benen. Speciellt äldre personer då klaffarna försvagas med åren. Men därför är det viktigt att se över sin livsstil. För genom att göra några livsstilsförändringar – mycket enkla sådana – kan man faktiskt göra en stor skillnad för sig själv.

Muskulaturen i vaderna – minskar värk i benen

Det första man kan göra är att se över hur mycket man sitter eller hur mycket man står. Sett ur ett åderbråcks-perspektiv är det nämligen inte bra att göra något av det för länge. Låt säga att du jobbar som frisör och står och klipper hela dagen, eller låt säga att du jobbar framför en dator morgon till kväll. Det blir jobbigt för venerna att pumpa upp blodet då och man kan därför uppleva värk i benen och i värsta fall få problem med åderbråck. Så vad göra? Sitter du mycket, res dig, rör dig, få igång blodcirkulationen helt enkelt. Sätt mobilens alarm på ringning vart 20 minut kanske, och när klockan på mobilen ringer ställ dig upp och går runt lite. Står du mycket, sätt dig ner då och då, dra upp benen i högläge så benen hamnar ovanför hjärtat och slipper jobba så mycket för att förse ditt hjärta med blod. Kanske lägg dig på en soffa en gång i timmen i fem till tio minuter. Eller sätt upp benen på en stol.

rör dig om du vill undvika värk i benen

Tåhävningar är ett bra tips för speciellt äldre som lider av värk i benen

Hos äldre avtar kraften i klaffarna när man kommer upp i åren, precis som det gör med kroppen som slitas över tiden, och därför är åldern en av de största orsakerna bakom åderbråck. Åderbråck är inte farligt, men man kan få besvär så som värk i benen eller att benen känns svullna. En del har lite problem, andra har stora problem. Så vad man själv kan göra för att lindra detta problem är att göra så kallade tåhävningar. Man reser upp hälen och låter tårna göra jobbet, alltså man aktiverar vaderna så vadmuskulaturen gör att blodet kommer uppåt – vadmuskulaturen hjälper alltså klaffarna på traven. Det här är en jättebra övning som läkare ofta rekommenderar speciellt äldre att göra regelbundet – men även om du inte är gammal är det en bra övning. Kolla bara på gymmet! Där ser man många göra tåhävningar, de gör det ofta i trappor för att ge vaderna en ännu tuffare omgång. Snygga vader får man på köpet!



Martin Lawaetz Martin Lawaetz är en av Nordens ledande specialister inom moderna åderbråcksbehandlingar. Martin Lawaetz är kirurg och underläkare på kärlkirurgisk avdelning vid Rigshospitalet i Köpenhamn. Han har under de senaste sju åren deltagit i en del av den främsta forskning inom modern åderbråcksbehandling, som har publicerats i ledande internationella tidskrifter.