Åderbråcksklinikerna logo
✓ Nordens ledande specialister ✓ Bäste behandlingsmetoderna ✓ Över 35.000 behandlingar

Snygga vader och mindre värk i benen – med hjälp av övningen tåhävning

Skriven av Dr. Martin Lawaetzdecember 9, 2018

Motion och rörelse hjälper mot de mesta kroppsliga problem – även värk i benen. Har man åderbråck, vilket många har, är just värk i benen eller en känsla av att de har svullnat, något som många känner. Men genom att sätta benen i rörelse så kan man lindra besvären och dessutom bidra till att risken att uppkomsten av åderbråck minskar.

För att blodet ska komma upp från venerna till hjärtat jobbar klaffar för att putta upp blodet. Det är inte alltid ett enkelt jobb – speciellt inte för det blodet som är nere i tårna få den berömda tyngdlagen gör att det krävs extra ansträngning för klaffarna i venerna. Blir det så pass jobbigt för klaffarna att de knappt mäktar med så kan åderbråck uppstå. Åderbråck beror på flera faktorer, bland annat ålder då klaffarna med tiden minskar i styrka.

Normal ven grafikÅderbråck ven grafik
Det är framför allt på benen man får åderbråck för det är där det är som jobbigast att få upp blodet ifrån. Men åderbråck är inte farligt, även om det kan låta så eller se ut så, däremot kan man få rätt mycket besvär av dem så som värk i benen eller känslan att benen är svullna. Ett annat problem är att det inte ser så kul ut, så många väljer att ta bort åderbråck därför. Men när man tar bort åderbråck tar man bara bort det åderbråck man besväras av, det finns alltså en risk att åderbråck på andra ställen uppkommer. Därför är det bra att se över sin livsstil för att motverka att det inträffar.

Muskulaturen – minskar värk i benen
Det man kan få in i sin vardag är så kallade tåhävningar. Du kanske har sett folk göra dem på gymmet? De lyfter hälen från marken och sätter sedan ner hälen igen, upp och ned. Det är då vaden som tränas. På gymmet gör man det oftast för att så snygga vaden, men faktum är att det också hjälper en att minska risken för att få åderbråck, eller minska besvären av dem om man redan har fått dem. För att enkelt få in tåhävningar i vardagen kan man till exempel bestämma sig för att göra dem varje gång man borstar tänderna, då får man till tåhävningarna några gånger om dagen både morgon och kväll.

Hur mycket rör du på dig? Minska värk i benen med hjälp av rörelse
Vi är många som sitter stilla alldeles för länge på dagen, till exempel sitter vi framför datorn hela dagarna många av oss. Det är inte bra för blodcirkulationen i benen, och klaffarna i venerna. Sätt ett alarm i mobilen som ringer kanske en gång i halvtimmen eller oftare, och varje gång mobilen ringer så reser du dig upp och går runt lite. Eller ha som vana att få in mer motion i vardagen. Kanske genom att hoppa av en station tidigare eller att kolla på nyheterna på ett löpband. Ja, det behöver inte vara alls svårt att skapa sig en vana som bidrar till mindre värk i benen.

Lägg benen i högläge
Ett annat knep för att minska värk i benen är att då och då lägga dem i högläge, det vill säga högre än hjärtat. Det här ger alltså dig en bra ursäkt att jobba ifrån sängen, eller på soffan på kontoret – skönt.

Kom ihåg!
Har du ett jobb där du står mycket så är det viktigt att benen då och då får komma i högläge. Du kanske också kan bära ett par stödstrumpor – fråga apoteket om råd.

Artikeln är skriven av

Dr. Martin Lawaetz

Martin Lawaetz är en av Nordens ledande specialister inom moderna åderbråcksbehandlingar och utbildad vid kärlkirurgiska avdelningen på Rigshospitalet i Danmark. Han har mer än 15 års erfarenhet av behandling av åderbråck med de mest moderna och skonsammaste metoderna. Martin har varit en del av den ledande forskningen inom åderbråcksbehandling och publicerad i internationellt erkända tidskrifter. Han har bidragit till att introducera modern åderbråcksbehandling i Danmark. Martin har lång erfarenhet av behandling av komplexa åderbråck med en speciell kombination av de moderna, minimalt invasiva metoderna. Ett förhållningssätt han har utvecklat genom många års kunskap och som vi kallar “The nordic treatment protocol for advanced varicose veins”.

Redo att bli av med dina åderbråck?

Boka en konsultation i närmaste klinik
Boka en konsultation →
Åderbråcksklinikerna logo

Våra kliniker

Gävle

Norra Skeppargatan 3
803 20 Gävle
tel: 026-2805240

Göteborg

Östra Hamngatan 30-34
411 09 Göteborg
tel: 031-7972470

Halmstad

Brogatan 6
302 42 Halmstad
tel: 020-1401990

Jönköping

Östra Storgatan 7
553 21 Jönköping
tel: 020-1401990

Kalmar

Larmgatan 14
392 32 Kalmar
tel: 020-1401990

Karlstad

Sandbäcksgatan 7
653 40 Karlstad
tel: 020-1401990

Malmö

Hyllie Stationstorg 2
215 32 Malmö
tel: 040-6439780

Norrköping

Tunnbindaregatan 8
602 21 Norrköping
tel: 011-3230450

Skövde

Hertig Johans Torg 2
541 30 Skövde
tel: 020-1401990

Stockholm

Drottninggatan 101
113 60 Stockholm
tel: 08-501 181 90

Södertälje

Klockarvägen 112
151 61 Södertälje
tel: 08-50118180

Umeå

Rådhusesplanaden 16
903 28 Umeå
tel: 020-1401990

Uppsala

Kungsgatan 93A
753 18 Uppsala
tel: 018-4108730

Västerås

Kopparbergsvägen 18
722 13 Västerås
tel: 021-4481390

Örebro

Rudbecksgatan 56, vån 3
702 23 Örebro
tel: 020-1401990

Östersund

Storgatan 34
831 30 Östersund
tel: 020-1401990

crossmenuchevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram