COVID-19 försiktighetsåtgärder vid Åderbråcksklinikerna - Läs mer

Åderbråcksklinikerna är mycket medvetna om den aktuella situationen och ser till att följa myndigheternas rekommendationer.

Åderbråcksklinikerna följer Socialstyrelsens föreskrifter om vårdhygien, och vårt hygiennivå är extremt hög, eftersom vi har vidtagit ett antal försiktighetsåtgärder för att säkerställa både våra anställda men också dig som patient

Vi har vidtagit följande försiktighetsåtgärder för att säkerställa din säkerhet och hälsa:

• - Avspritning av händerna vid ingångar och väntområde.
  • - Minskat antalet patienter i våra väntrum.
  • - Ökad avstånd emellan stolarna i väntområdet, så du sitter i behörig avstånd till andra patienter.
  • - Grundlig och kontinuerlig rengöring av handtag och ytor i mottagning- och väntrum.
  • - Avspritning av dörrhandtag och alla ytor mellan varje patient.

Vi tar alltid väl hand om våra patienter, men just nu tar vi bara extra hand om dig!

Emellertid måste alla patienter och personal som har varit i riskområden för Covid-19 (Corona-virus) stanna hemma de första 14 dagarna efter deras återkomst - och först då kan de komma till Åderbråcksklinikerna förutsatt att det inte förekommit någon feber och andningsbesvär (hosta, ont i halsen eller andnöd).

Om feber och andningssymtom utvecklas måste du kontakta din egen läkare per telefon och bara komma till oss när infektion med Covid-19 botats.

Om du har varit i högriskområde eller har symptomer kan du ringa oss och omboka din tid.

Uppdaterad: 2020 03.17
Stänga
Nordens ledande
Bästa behandlingsmetoderna
Över 25 000 behandlingar
Generellt kallelsesbrev

Förberedelse hemma innan behandling

• På behandlingsdagen, ska du duscha på morgonen och använda vanlig tvål
  • Smörj inte in benen med någon kräm eller olja innan operationen
  • Du behöver inte vara fastande utan kan äta som vanligt
  • Eftersom du får ett tjockt bandage på benet efter behandlingen, behöver du ha lösa byxor, strumpor och rymliga skor så det får plats under kläderna.
  • Äter du blodförtunnande läkemedel som Waran eller liknande, ska du tala med kärlkirurgen om detta.

Hos oss

När du ankommer till operationen anmäler du dig i receptionen. Du kommer då till läkaren, som markerar ut dina åderbråck med en penna samt utför en ny ultraljudsundersökning. Om du önskar kan du få lugnande medicin innan behandlingen.

Under behandlingen

Du blir injicerad med lokalbedövning på behandlingsområdet. Bedövningen kan svida och en lättare tryckkänsla kan upplevas. Bedövning är inte nödvändig vid skumbehandling. Därefter utförs en eller flera av följande behandlingsmetoder.

Laserbehandling

Med hjälp av ultraljud förs en nål in i den åder som ska behandlas. Här igenom förs in en laserkateter som destruerar venen inifrån.

Skumbehandling

Bedövning är inte nödvändig. En skummad upplösning av ett läkemedel (1-3% Aethoxyschlerol) injiceras med hjälp av ultraljud och en mindre nål direkt i den sjuka venen, som därmed destrueras.

Flebektomi

Flebektomi innebär att man med mycket små hål tar bort synliga åderbråck. Snitten är 1-2 mm och behövs inte sys utan läker av sig själv.

Efter behandlingen

Benet läggs om med bandage och du får vila en kort stund samt dricka något innan du går hem. Oftast kan du ta dig hem själv, men om du har önskat lugnande läkemedel  kan du inte köra bil på minst sex timmar efter behandlingen.

Efter behandlingen kan det blöda, men detta är helt ofarligt. Det mesta är bedövningsvätska. Bandaget på benet kan du själv ta av efter 24 timmar och därefter duscha benet. Vi rekommenderar att du använder en stödstrumpa som når upp till knäet. Vi skumbehandling går strumpan högre. Du kan köpa stödstrumpor hos oss. Dagen efter behandlingen rekommenderar vi att du är uppe och går. Det finns inga nackdelar med att du är aktiv och rör på dig. Om du känner att du till och med klarar av att återgå till arbetet dagen efter behandlingen, så finns det ingenting som hindrar det. Hård träning som tex spinning eller löpning eller liknande ska man vänta med en vecka. Har man smärtor kan det vanligtvis behandlas med receptfri smärtlindrande medicin. Det är helt normalt, att man kan vara blå och öm på benen efter behandlingen. Det går över efter ett par veckor. Vanligtvis behövs ingen sjukskrivning.

Det förväntade resultatet

Slutresultatet av behandlingen ses efter tre-sex månader. Med samtliga behandlingar tar man bort alla åderbråck hos mer än 90 % av patienterna. Om man tidigare har ärr omkring åderbråcken eller har haft inflammation i ådrorna kan det vara omöjligt att få bort allt.

Komplikationer

Vissa komplikationer i samband med behandling av åderbråck går inte att förhindra. Alla kommer att få större eller mindre blodansamlingar och blåmärken. Blåmärken försvinner oftast inom 2 veckor. Är det mindre blodansamlingar kan det ta längre tid innan det är helt borta, upp till ca 4-6 månader. Ungefär 5 % kommer att få ytlig åderinflammation som ger ömhet, svullnad och rodnad på benet. Dessa komplikationer kommer att försvinna efter ett par veckor. Man kan under behandlingen skada nerverna i huden. Detta sker hos 5–10 % och visar sig som ett mindre områden av huden på benet med nedsatt eller en lätt sovande känsla när man rör området. Oftast försvinner det av sig själv efter några månader och påverkar mycket sällan livskvaliteten. Ska man opereras i knävecket finns det en lite större risk att skada nerverna och man kan få en sovande känsla på huden på baksidan av benet, sällan yttrar det sig som smärtor. Oftast försvinner detta av sig själv. Mindre än 3 % kan få infektion i de små stickhålen. Detta kan behandlas med antibiotika. Mindre än 0,5 % kan få en djup ventrombos, som skall behandlas med blodförtunnande medicin. Då får man konstanta smärtor och svullnad av benet. Kontakta oss om du känner dig osäker.

Betalning

Pengarna ska vara oss till handa senast tre dagar innan behandlingen.

Åderbråcksklinikernas plusgiro: 796274-9

Alternativt erbjuder Åderbråcksklinikerna tillsammans med Wasa Kredit en finansieringslösning för dig som önskar delbetala din behandling hos oss. Fråga personalen om du vill veta mer.

Om du måste avboka din tid för behandling ska du meddela detta senast 48 timmar innan! Ej avbokad tid debiteras enligt nedan:

Vid ombokning pga. exempelvis sjukdom debiteras du inte.
Vid avbokning mindre än 24 timmar innan operationen debiteras 50 % av priset.

eller ring020-1401990